تیرچه قطعه ای است ساخته شده از فولاد و بتن که با قرارگیری بلوک ها در روی آن به عنوان قالب بتن پوششی ( در جالی ریخته شده ) مقطع T شکل مناسبی را تشکیل می دهند. انواع مختلفی از تیرچه‌ها وجود دارد که در بخش بعدی به آن اشاره گردیده است اما اگر بخواهیم قدیمی ترین تقسیم بندی از تیرچه‌ها را بیان کنیم باید گفت تیرچه خرپایی بر دو نوع است :

  1. تیرچه‌با قالب ماندگار ( سفالی ) که به آن تیرچه کفشک دار میگویند.
  2. تیرچه‌بدون قالب ماندگار ( بتنی و یا فلزی )

تیرچه خرپایی ساخته شده از خرپای فولادی و پاشنه بتنی میباشد خرپای تیرچه‌شبکه پیش ساخته ای از میلگرد های کششی زیرین (یا ورق ) ، بالایی و عرضی ( زیگزاگ ) که به شکل خرپایه به همدیگر جوش یا قلاب می شوند و ایستادگی لازم را برای حمل و اجزا آن تامین میکنند(+)

تیرچه پیش ساخته خرپایی از اجزای زیر تشکیل می شود:

  1. میلگردهای زیرین در مرحله اول باربری تیرچه‌میلگرد زیرین خرپایی باید قادر به تحمل نیروی کششی ( حاصل از لنگر خمشی ) ناشی از وزن بار مرده سقف در فاصله محور تا محور تیرچه ها در سه مرحله تحت بارگذاری قرار می گیرند که در مرحله اول بار ناشی از حمل و نقل را تحمل میکنند و در مرحله دوم بار ناشی از اجزای بتن ریزی سقف که وزن مرده سقف ( وزن تیرچه بلوک و بتن درجا ) و بارهای در حین اجرا در حد فاصل تکیه گاه های اصلی به تیرچه است. و در مرحله سوم تحمل بار فرآیند حاصل از بارهای مرده و زنده پس از عمل آوری بتن پوششی و کشب مقاومت کافی را دارا میباشد در ضمن باز زنده هر ساختمان متناسب با خودش و دارای تایید مهندس ناظر و مهندس محاسب می باشد. ( مسکونی ، تجاری ، اداری )

دقت داشته باشید در تیرچه‌های فلزی به جای میلگرد از ورق استفاده می شود

  1. محصولات فولادی گرم نورد شده به صورت ساده یا آج دار یا مقطع گرد به صورت شاخه ای یا کلاف بسته بندی می شوند. آج عبارتند از برجستگی های که به صورت طولی و عرضی روی سطح میلگرد هنگام نورد ایجاد می گردد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *